Wet goed verhuurderschap en Wet betaalbare huur

De Wet goed verhuurderschap en de Wet betaalbare huur zijn gericht op het beschermen van huurders en het voorkomen van problemen met verhuurders. De Wet betaalbare huur regelt dat de maximale huurprijs van sociale huurwoningen en middeldure huurwoningen wordt berekend met een puntensysteem. Verhuurders mogen geen hogere huurprijs vragen.

Wat deze wetten betekenen

Huurders hebben op de Nederlandse huurmarkt nog te vaak te maken met onbetrouwbare verhuurders en misstanden. Discriminatie, intimidatie of te hoge huren zijn hier voorbeelden van. Om dit te voorkomen geldt sinds 1 juli 2023 de Wet goed verhuurderschap.

Sinds 1 juli 2024 zijn de regels uitgebreid. De extra regels staan in de Wet betaalbare huur. Deze gaan over de maximale huurprijs en maximale huurprijsverhoging.

Meer informatie over de Wet goed verhuurderschap

De Wet goed verhuurderschap beschermt woningzoekenden en huurders. In de wet staan regels waaraan verhuurders zich moeten houden. Dit gaat ongewenst verhuurgedrag tegen.

Houdt een particuliere verhuurder zich niet aan de regels, dan kan de gemeente gaan handhaven. Bijvoorbeeld door een waarschuwing of een boete te geven. Huurders kunnen ongewenst verhuurgedrag bij ons melden.

Regels waar een verhuurder zich aan moet houden

Een verhuurder

  • mag niet discrimineren:
    • een verhuurder mag een huurder niet kiezen op basis van nationaliteit, godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook.
  • mag niet intimideren:
    • verhuurders en verhuurbemiddelaars mogen niet intimideren, zoals dreigen met het opzeggen van een huurcontract. Of dreigen dat u geen elektriciteit meer krijgt.
  • mag maximaal 2 maanden kale huur aan borg vragen:
    • is het contract voor 1 juli 2023 afgesloten, dan geldt een maximum van 3 maanden borg.
  • mag geen onredelijke servicekosten vragen: 
    • de servicekosten moeten eerlijk zijn. Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten ieder jaar een afrekening van de servicekosten sturen.
  • moet een schriftelijk huurcontract maken:
    • een huurcontract moet altijd op papier staan. Mét een handtekening van u en de verhuurder.
  • moet u als huurder schriftelijk informeren over:
    • de rechten en plichten
    • de hoogte van de borg en daarbij aangeven wanneer u die als huurder terugkrijgt als het huurcontract stopt
    • de contactgegevens van de verhuurder
    • het meldpunt ongewenst verhuurgedrag
    • de servicekosten
  • verhuurbemiddelaars mogen geen bemiddelingskosten aan u als huurder vragen.

Om buitenlandse werknemers beter te beschermen moeten verhuurders zich aan extra regels houden. Een huurovereenkomst moet apart van de arbeidsovereenkomst worden vastgelegd. Ook moet de verhuurder de huurders schriftelijk informeren in een taal naar voorkeur.

Meer informatie over de Wet betaalbare huur

De Wet betaalbare huur regelt dat een puntensysteem de maximale huurprijs bepaalt voor sociale huurwoningen en middeldure huurwoningen. Dit geldt óók voor woningcorporaties. Sluit u een nieuw huurcontract af, controleer dan of uw huurprijs niet te hoog is.

Check uw huurprijs op Is mijn huur te duur? Is de huur te hoog, geef dit dan door aan de Huurcommissie. De Huurcommissie helpt u als huurder, maar ook als verhuurder als u het niet eens bent over bijvoorbeeld huurprijs, onderhoud of servicekosten. De Huurcommissie beoordeelt het probleem en doet een uitspraak waar beide partijen zich aan moeten houden.

Ongewenst verhuurgedrag melden

U kunt als huurder ongewenst verhuurgedrag van particuliere verhuurders bij ons melden. Na een melding kunnen wij gaan handhaven of u als melder hulp bieden. Het meldpunt kan niet alle meldingen oplossen. Soms verwijzen wij u door naar een juridisch loket of de Huurcommissie. De Huurcommissie kan zorgen voor een bindende uitspraak. Dat betekent dat huurder en verhuurder zich beide aan de uitspraak moeten houden. De uitspraak geldt als nieuwe afspraak tussen beide partijen. De gemeente kan niet voor een bindende uitspraak zorgen.

Woningcorporatie

Huurt u een sociale huurwoning van een woningcorporatie, dan geldt de klachtenprocedure van de woningcorporatie zelf. Wij mogen als gemeente niet handhaven bij woningcorporaties. Doet u bij ons een melding die gaat over een woningcorporatie, dan kunnen wij die melding dus niet in behandeling nemen. Wij sturen uw melding dan door naar de woningcorporatie.

Te hoge huur melden

U kunt als huurder van zowel particuliere woningen als van woningcorporaties eerst een melding doen bij de huurcommissie. Lukt dit niet, dan kunt u de melding bij de gemeente doen.