Gehandicaptenparkeerkaart
U vraagt een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Dat kan online met DigiD. Of u maakt hiervoor een afspraak in het gemeentehuis. Een keuringsarts bepaalt na medisch onderzoek of u voldoet aan de voorwaarden.
Wat u moet weten
- U kunt de gehandicaptenparkeerkaart op twee manieren aanvragen: online via DigiD of persoonlijk op afspraak in het gemeentehuis.
- Voor het verlengen van uw gehandicaptenparkeerkaart neemt u telefonisch contact met ons op via 14 0578 voor het maken van een afspraak.
- Om te bepalen of u in aanmerking komt voor de gehandicaptenparkeerkaart is een medisch onderzoek nodig.
- Aan de aanvraag van een gehandicaptenparkeerkaart zijn kosten verbonden. Deze kosten moet u altijd betalen, ook als na de medische keuring blijkt dat u geen recht hebt op de gehandicaptenparkeerkaart.
Parkeerregels
- U krijgt een Europese gehandicaptenparkeerkaart. Deze kaart is geldig in alle landen van de Europese Unie.
- U moet de kaart zichtbaar in de auto leggen. De parkeerkaart staat op naam van een persoon en dus niet op kenteken.
Meenemen of toevoegen
Voor online aanvragen hebt u nodig
- uw DigiD inlogcode
- uw gegevens voor internetbankieren
Bij persoonlijk aanvragen op afspraak hebt u nodig
- geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs)
- uw bankpas of contant geld. U betaalt meteen bij de aanvraag
- uw oude gehandicaptenkaart (bij verlenging van de gehandicaptenkaart)
Kosten
De kosten voor de aanvraag van een gehandicaptenparkeerkaart zijn € 61,30. Deze kosten moet u altijd betalen, ook als na de medische keuring blijkt dat u geen recht hebt op de gehandicaptenparkeerkaart.